Project Description

Sociale media zijn niet geweldig voor je mentale gezondheid, is uit onderzoek gebleken. Onderzoekers van de Universiteit van Bath toonden bijvoorbeeld aan dat een week geen sociale media gevoelens van depressie en angst flink deed afnemen. En uit een rapport van de Universiteit Utrecht blijkt dat de mentale gezondheid van meisjes de afgelopen tijd is verslechterd. Een deel van de oorzaak: social media.

Moeten ouders hun kinderen nog wel toelaten op sociale media, of moeten ze het hen verbieden? We leggen de stelling ‘Een verstandige ouder zou zijn kind social media ontnemen’ voor aan het Metro-panel. Daarin nemen deze week plaats mediapedagoog bij Bureau Jeugd en Media Marije Lagendijk, jeugdpsycholoog Tischa Neve en Krista Okma, adviseur opvoeden en opgroeien.

De experts uit het Metro-panel:

‘Altijd verbonden zijn is desastreus’

Marije Lagendijk

Marije Lagendijk

Mediapedagoog bij Bureau Jeugd en Media

„Social media is niet meer weg te denken uit hoe we nu leven, dus ik ben niet voor deze stelling. Waar ik wel heel erg voor ben, is dat we kinderen veel meer gaan ondersteunen en begeleiden als het om social media gaat. Ik noem dat zelf altijd kinderen digitale zwemles geven. Je geeft ze toegang tot de hele wereld, een zee van informatie, waar ze in rondzwemmen terwijl je eigenlijk geen idee hebt wat ze daar aan het doen zijn. Daarin zie je dat ze dingen tegenkomen die helemaal niet voor hen geschikt zijn, dat ze niet leren hoe je je af kunt sluiten van die social media en hoe je je focus bewaart. Dat is vooral het grootste probleem dat we door social media hebben.

Er is een neuropsychiater, Theo Compernolle, die het heel mooi zei: ‘Altijd verbonden kúnnen zijn is fantastisch, altijd verbonden zíjn is desastreus’. Je komt gewoon niet meer tot je focus. Als we kinderen leren hoe ze kunnen omgaan met die druk en hoe ze social media hen laten ondersteunen, in plaats van dat dat apparaat de regie over hen heeft, komen we al een heel eind.

Maar social media brengen ook veel mooie dingen: het brengt mensen met elkaar in contact, je leert nieuwe rolmodellen kennen en je komt in contact met mensen of stromingen die je anders niet zou tegenkomen. Maar de druk die erbij komt kijken, dat is niet goed. Bij het maken van apps worden ook psychologen van een hoger niveau ingezet, die ervoor zorgen dat wij onze aandacht zo lang mogelijk bij die apps houden.”

‘Houd de regie over je apparaten, in plaats van andersom’

„Ook drukken sommige apps een stempel op het soort contact dat we met anderen hebben. Neem bijvoorbeeld Snapchat, waarbij je een soort ketting in stand moet houden door elkaar elke dag een bericht te sturen. En hoe vaker je dat doet, hoe beter je bevriend zou zijn met iemand. Dat is heel schadelijk. En het is niet alleen aan scholen om daar iets aan te doen, maar aan ons allemaal.

Je kunt als ouder verbieden wat je wil, maar de vraag is: wat levert het op? Heeft het wel het gewenste effect? Het risico bestaat dat je kind iets stiekem gaat doen, dan is er helemaal geen open gesprek meer mogelijk. Dat is juist belangrijk, want stel dat je kind in contact komt met iemand die verkeerde bedoelingen heeft. Als ouder wil je dat weten, maar als jij social media verboden hebt, gaan ze je dat nooit meer vertellen. De vraag is ook: wat betekent het voor mijn kind? Als iedereen in de klas online is en alleen jouw kind niet, verliest die een heel belangrijk deel van dat sociale proces. Elk kind wil er toch tenminste een beetje bij horen. Als ouders moet je het dus heel goed afwegen: heeft het het gewenste effect?”

Het hele artikel lezen? Klik hier: https://www.metronieuws.nl/panel/2022/09/het-metro-panel-social-media-ontnemen/