Project Description

Marije Lagendijk | Mediapedagoog en moeder van een meisjespeuter van bijna 3.

1 november 2018

Hoe was het vandaag op school? Je gaat met je kind in gesprek over wat er goed ging of wat er niet leuk was. Tot zover niks nieuws, toch? Als je kind van huis gaat, vraag je waar je kind naartoe gaat en bij wie het gaat spelen. En bij een eerste speelafspraak maak je eerst even kennis met de vader of moeder van het andere kind. Heel vanzelfsprekend, toch?

Gek genoeg worden veel van deze vanzelfsprekendheden vaak vergeten op het moment dat kinderen op onderzoek uit gaan in de digitale wereld. Kinderen surfen steeds vaker en op een steeds jongere leeftijd zelfstandig (vaak ook zonder toezicht) op internet of Youtube.

Hoe was het vandaag online?

Hoe was het vandaag online? Stel je die vraag weleens? Kinderen en jongeren zijn veelvuldig online en heel handig met het bedienen van de techniek, de knopjes. Maar dat zegt niet dat ze al in staat zijn om internet veilig en verstandig te gebruiken. Daarvoor hebben ze begeleiding nodig van een volwassene.

Mediawijs opvoeden

Opvoeden in het digitale tijdperk zet je als ouder voor vraagstukken waar je zelf nog niet mee te maken gehad hebt. Het ontbreekt ons aan voorbeelden uit onze eigen jeugd en dat maakt dat we het lastig vinden om de media-opvoeding van onze kinderen vorm te geven. En eerlijk is eerlijk: het is ook niet altijd makkelijk.

Stel ik je gerust als ik zeg dat opvoeden in het digitale tijdperk in basis niet veel anders is dan ‘gewoon’ opvoeden? De kern van ‘mediawijs opvoeden’, zit hem in de begeleiding die je je kinderen biedt in hun online ontdekkingstocht.

Stel je voor:

Je zoon/dochter is 9 jaar oud. Klasgenoten kijken naar een populaire vlogger op YouTube en jouw bijna- tiener wil ook heel graag kijken. ‘Aaaaah please, mam (of pap, natuurlijk), mag ik ook een keer kijken?’ Jij wordt overvallen door de vraag en er gaan een aantal gedachtes door je hoofd: Vlogger? Want is een vlogger ook alweer? Oh ja, iemand die zijn leven filmt. Waarom zou je daar naar willen kijken? Wat doet die vlogger eigenlijk? Is het wel geschikt?

De beste manier om antwoord te krijgen op al deze vragen is om samen met je kind een aantal filmpjes van de desbetreffende vlogger te gaan bekijken. En nog belangrijker: ga met je kind in gesprek over wat jullie zien. Door het stellen van vragen krijg je duidelijk of je kind begrijpt wat hij/zij ziet en welke gevoelens het oproept.

Maar welke vragen stel je dan?

Dit zou je kunnen vragen:

– Wat vind je leuk aan dit filmpje?

– Zijn er ook dingen die je minder leuk vindt?

– Denk je dat alles wat je ziet echt is?

– Wat zou jij filmen als je vlogger was?

– Wat zou jij nooit filmen?

– Als je iets ziet wat je naar of eng vindt, wat doe je dan?

Samen met je kind nieuwe apps, vloggers of spelletjes ontdekken en praten over wat jullie online meemaken draagt bij aan de veiligheid van je kind online. Je krijgt zicht op wat je kind doet, je ziet hoe je kind reageert. En zo kun je beter bepalen of iets wel of niet geschikt is. En daarnaast is het vaak ook nog eens hartstikke gezellig!